søndag den 29. november 2015

Fermentering



Jeg er blevet opmærksom på fermentering der er en gammel konservereringmetode der findes i mange kulture. Basalt er det kun grøntsager og salt man putter i et glas. Så lader man det stå til det er blevet syrnet af mælkesyrebaktierne der naturligt findes i grøntsagerne.
Sauerkraut eller surkål er et produkt af fint snittet hvidkål. Kålen opbevares lufttæt og der opstår en mælkesyregæring. Det øger kålens holdbarhed og ændre kålens smag. 
.

Fremgangsmåde.
Fermentering frembringer mælkesyre og fremkalder sammen andre ting i mindre mængder surkålens karakteristiske smag og konsistens. der bruges oftest hvidkål men andre grøntsager kan også bruges.

Først skære man grøntsagerne i små stykker. Her bruger jeg et spidskål som jeg strimler. Og så putter jeg det i en skål med ca 1½ spsk salt.Man regner salten som 2,5% af kålens vægt Nede i skålen krammer jeg saltet ind i "massen" og efterhånden "Brænder"kålen sammen og bliver blød og kålsaften kommer frem.


Når dette er sket putter man det i et glas og stamper det sammen evt med skaftet af en stor gryde ske.

Låget sættes på, men åbnes hver dag hvor man også stamper kålen sammen så alt ligger under væsken. Kålen skal stå ved ca 21 C og efter 5-6uger har man surkål.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar